torsdag 14 januari 2010

Pendlande vikt och längre mellan kontrollerna.

Hej

Torsdagkväll. Kylan är inte lika ihärdig, men ack vad vacker naturen är. Det ser ut som Narnia sa Frida när vi igår tog gamla Uppsalavägen hem till Knivsta efter kontrollen på Samvården. Som jag skrev i förrgår har Adrian sluppit sonden. Mattappet med 80 ml sondmatning/dygn medfor att en tillfällig viktminskning skedde mellan vägningarna i måndags och onsdag. Från 2105 till 2070. I dag vägde han 2096. Tanken var att vi skulle koppa i honom 100 ml till idag (koppa = med en kopp som ser ut som en liten plastsåssnipa i amningsliknande ställning mata), mestadels under natten då han gnöler ganska mycket och vill äta väldigt frekvent.

Det gick inte alls bra att koppa. Under kvällen när jag koppade flöt det på och han fick i sig ca 20 ml. Men, sedan under natten var han mest bara sur och trött och efter att ha kämpat mot honom i två duster utan att få i honom mer än några ml så fick det vara, han var rimligen inte så hungrig. På morgonen fick jag i honom knappt 10 ml till (passade på att gå ner med honom så Frida fick sova i lugn och ro. Sammanlagt alltså inte mer än ca 30-35 ml jämfört med 100 som läkaren föreslog.

Tack vare att han inte visat på att han saknat mat så kändes det lugnt och detta bekräftades på kontrollen idag där de sa att i och med att han ökat i vikt så är det inget problem. Vi ska försöka koppa vid behov. Det innebär för oss dels att försöka koppa innan läggdags, dels på morgonen och dels nattetid vid behov. Det blir bra.

Nästa återbesök är på måndag och vi är inte utskrivna än.

Idag fick vi för andra gången gå på rutinultraljud på hjärnan. Allt såg bra ut. Adrian klagade lite i början, men såg mest fascinerad och förbryllad ut efter ett tag.

Dagens småbarnsförälderspecial: Hans bajs så ut som pesto i några dagar i början på veckan. Jag skämtar inte, jag skulle inte kunna se skillnad mellan ICAs pesto och Adrians bajs. Troligen påverkat av något Frida ätit. Inget farligt, bara komiskt.

Idag råkade vi ut för folks färgmässiga förutfattade meningar. Två gånger kommenterade folk vilken "söt flicka" bara för att Adrian bar en röd- och vitrandig body. Bägge var damer 50 + men allvarligt talat, en av de var sköterskan när vi var på ultraljudet och generationsargumentet håller inte. Jag kunde inte hålla mig utan sade till sköterskan att med den logiken så är du man för dina kläder är blåa. Jag sade på ett skämtsamt sätt, men en gliring tyckte jag hon förtjänade. Ja, jag kan vara lite petig ibland.

Jag är skyldig er en video också. För någon vecka sedan försökte jag lägga in en film där Adrian letar mat på mig med skralt resultat (både för hans matletardel och min uppladdningsdel). Nåväl, här är videon.

/Erik

1 kommentar:

  1. Hej igen! Roligt att höra och se allt som händer med er. Det måste vara skönt att allt fungerar hemma också och att Adrian ökar så duktigt i vikt och att ni redan tycks känna varandra ganska bra. Sen gäller det att hinna med sej själv också - jag menar ni ska ju också ha mat och dusch - men ni behöver ju inte väga er! Hoppas nu att nallen kommit fram efter resan fram och tillbaka men nu är er nya adressen inskiven i boken. Allt bra hos oss och vi tycker det är skönt att det inte är så kallt längre - knappt -10 idag. Må så gott med kram och hälsningar från Öringe

    SvaraRadera