söndag 3 oktober 2010

Nybil, bilproblem och feber

Hej

Erik här.

Senaste veckan har varit ganska intensiv. Vi har hunnit med simhallsbesök och öppen förskola. Dessutom var jag och Adrian på pappacafé här i Knivsta i fredags. antalet där pendlar en del, men i och med att de som gick i våras har börjat jobba så pendlar antalet besökare just nu mellan 1 och 5. Jag hoppas få med mig några av de i närheten i alla fall. vi får se. någon som är sugen att hänga på så säg till!

I onsdags var hela familjen nere i Haninge och provkörde bil. en Opel Astra kombi närmare bestämt. vi har redan varit på två ställen innan och kollat och efter mycket tid framför datorn (rekommenderar bland annat www.bilsmart.se för lite intressant bilbesiktningstatistik) så fastnade vi för Opel Astra. Billig i drift och inköp och med hög kvalitet. Visst, man får inte lika motorkraft, men det är inget som varken jag eller Frida kräver. Till sist föll vi för en med årsmodell -07 som gått 6000 mil. Vi skrev på papprena på onsdagen och jag tog tåget ner och hämtade hem bilen i torsdags.

Jag åkte även en kortare sväng med bilen på torsdagen. I fredags var planen att åka in till Uppsala för att uträtta en hel del ärenden. Tror ni att bilen startade? Inte då. Frustrerande. vi fick hjälp av grannen att med startkabelshjälp försöka få igång den. För, vi trodde det kunde vara batteriet som var urladdat. efter en stund gick bilen igång. Så, vi trodde att det var till exempel en lampa eller dylikt som ställt till det.

I går var planen att åka in till Uppsala på barnloppis. runt 12 kom vi ut till bilen. Men inte startade den. Vi försökte återigen med startkablar. denna gång utan framgång. Jag och en granne hjälptes åt för att se om det kunde vara någon säkring som gått. Vi kammade noll på det också. Just när vi givit upp kom en annan granne som är mycket händig. Han var också sugen på att hjälpa till. Klockan var nu strax efter 13. Efter en halvtimmes testande kom han fram till att det hela hade att göra med att motorn inte fick något bränsle. så, nu står bilen i carporten och bilfirman är nere i Haninge. Jag ska få påringning från dem i morgon bitti, nu i helgen var det bara försäljare på plats vid bilfirman, ingen av mekanikerna. Bogsera den ner till Haninge genom Stockholm känns ju inte riktigt som något realistiskt alternativ.

Krankelibrankelfnatt kan man väl säga. Deeutom har vi en "mötas i dörren-dag" imorgon. Frida har sin första arbetsdag på nästan ett år och jag har gått ner i tid från nu i oktober.

Som grädde på moset så har Adrian gått och fått feber (nåväl, gått är väl att ta i). Strax över 38-strecket håller den sig och han är lite grinigare än vanligt. I morgon ska vi få hjälp av Adrians mormor Birgitta då jag eventuellt behöver bege mig hemifrån med bilen. vi får se hur det går.

Jag har fått ett ganska ojämnt schema i oktober som gör att jag jobbar fem dagar nu första veckan, och mindre framöver sedan. Detta gör att vi nog kommer vara ganska sega den här veckan, troligen Frida mer än jag. 4-5 dagars arbete på skift och ganska mycket vakentid med Adrian är mitt normala schema, men Rrida ska ju förutom 20 timmars arbete umgås med många basiluskfyllda barn i en kanske inte helt tyst miljö om dagarna.

Det blir nog bra.

/Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar